Lukumummit ja -vaarit

Suomessa lähes kaikki lapset oppivat tarkan lukutaidon, mutta osa lapsista ei saavuta sujuvaa lukutaitoa. Jos lukeminen on hidasta ja työlästä, lapsi alkaa helposti vältellä sitä. Se taas lisää riskiä syrjäytyä myöhemmin koulutuksesta ja työelämästäkin.

Lisää lukukokemuksia lapsille!

Lukumummi ja -vaari -toiminnan tarkoituksena on tarjota lapsille lisää lukukokemuksia sekä innostaa heitä lukemisen pariin yhteisten lukutuokioiden avulla.

Lukutuokioiden lomassa syntyy luontevaa sukupolvien välistä kanssakäymistä, kun vapaaehtoiset osallistuvat lasten arkipäivään ja lapset saavat säännöllisen kontaktin isovanhempiensa sukupolveen.

Lukumummi ja -vaaritoimintaan on suurta kiinnostusta, joten sinua kaivataan mukaan toimitaan!

Iloinen mieli ja innostus lukemiseen riittävät! Käyt koululla lukemassa omien mahdollisuuksiesi mukaan, noin kerran viikossa. Tarkoituksena on innostaa lapsia lukemaan yhteisten lukutuokioiden avulla.

Lukumummi tai -vaari lukee koululla yhdessä kirjaa niiden lasten kanssa, jotka tarvitsevat lisätukea lukemiseen. Lukemisen jälkeen jutustellaan.

Olisitko Sinä yksi uusista lukemisen tukijoista?

Pääset mukaan imoittautumalla maksuttomaan koulutukseen. Koulutus sopii myös, jos haluat MLL:n kylämummiksi tai -vaariksi.

Koulutustilaisuuteen osallistuminen ei velvoita sinua aloittamaan vapaaehtoistoiminnassa. Tule koulutukseen kuulemaan lisää ja päätä sen jälkeen haluatko aloittaa MLL:n mummina tai -vaarina!

Saat meiltä ohjausta, perehdytystä ja tukea vapaaehtoistyöhösi.

Lisätietoja saat  MLL:n Uudenmaan piirin koordinaattorilta:
Annika Rinta-Jouppi
Puhelin: 044 7233 555

Oman tilanteen mukaan!

Katso myös:

Jokainen voi osallistua oman elämäntilanteensa ja voimiensa mukaan. Voit valita itsellesi parhaiten sopivan tavan toimia, ja voit päättää, kuinka paljon käytät toimintaan aikaa.

On tärkeää, että toiminta tuottaa kaikille osapuolille iloa ja hyvää mieltä. Vapaaehtoisille  järjestetään myös vertaistapaamisia, tukea ja ohjausta.

Minne menetkin, olet varmasti odotettu vieras!

Yhdistyksen puheenjohtaja

Helen Josefsson