TIEDOTE 13.7.2020

13.7.2020

MLL Korso-Koivukylän lastenvaate- ja tarvikekirppis Facebookissa uudistuu

1. Johdanto

MLL Korso-Koivukylän lastenvaate- ja tarvikekirppis on lastenvaatteiden ja -tarvikkeiden myyntiin/ostoon keskittynyt Facebook-ryhmä, jossa on yli 500 myyjää ja suuri joukko asiakkaita. Nyt ryhmän toimintaa on uudistettu.

Olemme saaneet palautetta ryhmän asiakkailta, että ryhmästä on toisinaan vaikeaa löytää etsimäänsä ja kirppis sisältää vanhentuneita ilmoituksia. Aikaisemmin osa myyjistä vei riittämättömän ohjeistuksen vuoksi myytävää ryhmän albumeihin ja osa ei vienyt. Erilaisen toimintatavan vuoksi ryhmän ylläpidon oli hankalaa valvoa kirppiksen sisällön ajantasaisuutta. Uudistuksen myötä ostajien on helpompaa hakea erilaisia tuotteita, sekä ryhmän ylläpidon valvoa ilmoitusten ajantasaisuutta eri aihealueiden sisällä. Jatkossa albumeita ei käytetä enää laisinkaan.

2. Keskeinen muutos ostajan näkökulmasta

Ostaja voi selata ryhmän aikajanalle julkaistuja ilmoituksia. Käyttämällä aiheita ostaja voi rajata hakua johonkin tiettyyn aihealueeseen kuten esim. Lastentarvikkeet ja lelut. Ajan kanssa sisällön määrä eri aihekategorioissa kasvaa.

Aiheet ovat: (max. 10 aihetta, tarvittaessa päivitetään)

Lastentarvikkeet ja lelutVaatteet 104-110 cm
Vaatteet 62 cm ja pienemmätVaatteet 116-122 cm
Vaatteet 68-74 cmVaatteet 128-140 cm
Vaatteet 80-86 cmÄitiysvaatteet ja tarvikkeet
Vaatteet 92-98 cmMuut

Ryhmä on tarkoitettu vain lapsiaiheisen sisällön julkaisemiseen ja sen säännöt on myös päivitetty.

Ryhmästä on poistettu kansiot, jotka sisälsivät paljon vanhentuneita ilmoituksia. Loputkin kansiot poistetaan 31.8.2020 mennessä. Ostajan ei niitä enää kannata laisinkaan käyttää.

Ryhmän ylläpito ei siivoa ennen 1.1.2020 julkaistuja ilmoituksia, vaan ne jäävät historiaan ryhmän vanhalla aikajanalla. Jos ostaja kuitenkin jaksaa selata aikajanaa niin pitkälle, hän varmasti edelleen löytää vanhentunutta sisältöä. Kannustamme kaikkia myyjiä päivittämään omat ilmoituksensa uusilla aiheilla, jolloin vanhatkin ilmoitukset nousevat ryhmän tuoreeseen aikajanaan ja löytyvät päivityksen myötä myös aihe-haulla.

Jos ostaja kohtaa vanhentuneen ilmoituksen, hän voi ilmiantaa sen ryhmän ylläpidolle. Näin voi toimia myös siinä tilanteessa, että tuote on jo myyty. Ryhmän ylläpito poistaa ilmoituksen harkintansa jälkeen. Näin parannamme yhdessä ryhmän laatua.

3. Keskeinen muutos myyjän näkökulmasta

Ryhmän säännöt on päivitetty (tiedotteen kohta 4). Uusille jäsenille tehdään jäsenpyyntöjen yhteydessä muutama lyhyt kysymys, joihin vastaaminen on pakollista ennen ryhmän jäseneksi hyväksymistä.

Ryhmästä on poistettu kansiot, jotka sisälsivät paljon vanhentuneita ilmoituksia. Loputkin kansiot (joissakin vielä siirrettäviä ilmoituksia) poistetaan 31.8.2020 mennessä ilman eri varoitusta, eikä niihin saa enää julkaista uutta sisältöä.

Ryhmien sijaan myyjät käyttävät jatkossa julkaisujen aiheita, joiden avulla ostajien on helppoa hakea ryhmästä sisältöä kuten esim. Lastentarvikkeita. Kun myynti-ilmoitus on julkaistu, siihen tulee käydä päivittämässä aihe. Päivitys tulee tehdä myös siinä tapauksessa, että ilmoitus on alunperin tehty jossakin toisessa ryhmässä ja on julkaisuvaiheessa laitettu nousemaan myös tähän ryhmään. Aiheiden käyttäminen myös kannattaa, sillä niitä käyttämällä omat ilmoitukset nousevat ostajien silmille heidän käyttäessään rajattuja hakuja.

Jos aihetta ei käytä, oma ilmoitus näkyy vain aikajanalla tai yleishaussa, jossa hakutoiminnon käyttäjä saa näkyviin myös ennen 1.1.2020 julkaistuja jo vanhentuneita ilmoituksia. Kannattaa siis käyttää!

Aiheet ovat: (max. 10 aihetta, tarvittaessa päivitetään)

Lastentarvikkeet ja lelutVaatteet 104-110 cm
Vaatteet 62 cm ja pienemmätVaatteet 116-122 cm
Vaatteet 68-74 cmVaatteet 128-140 cm
Vaatteet 80-86 cmÄitiysvaatteet ja tarvikkeet
Vaatteet 92-98 cmMuut

Ryhmän ylläpito ei siivoa ennen 1.1.2020 julkaistuja ilmoituksia, vaan ne jäävät historiaan ryhmän vanhalla aikajanalla. Jos ostaja kuitenkin jaksaa selata aikajanaa niin pitkälle, hän varmasti edelleen löytää vanhentunutta sisältöä. Kannustamme kaikkia myyjiä päivittämään omat ilmoituksensa uusilla aiheilla, jolloin vanhatkin ilmoitukset nousevat tuoreeseen aikajanaan ja löytyvät päivityksen myötä myös aihe-haulla.

Myyjien tulee itse huolehtia vanhojen ilmoitusten poistamisesta. Valitsemalla Tuotteesi-välilehden myyjä näkee kaikki omat myynti-ilmoitukset. Myyjän tulee joko päivittää tai poistaa vanha ilmoitus. Yli 3kk vanhat ilmoitukset voidaan poistaa ylläpidon toimesta ilman erillistä ilmoitusta. Tehdyt kansiot poistetaan ilman eri varoitusta.

Jos myyjä kohtaa toisen myyjän vanhentuneen ilmoituksen, hän voi ilmiantaa sen ryhmän ylläpidolle. Näin voi toimia myös siinä tilanteessa, että tuote on jo myyty tai tuote ei kuulu lainkaan tähän ryhmään. Ryhmän ylläpito poistaa ilmoituksen harkintansa jälkeen. Näin parannamme yhdessä ryhmän laatua.

4. Ryhmän säännöt

1. Tämä ryhmä on MLL Korso-Koivukylän omistama ryhmä ja se on tarkoitettu vain lastenvaatteiden ja -tarvikkeiden myyntiin. Yhdistys hyväksyy, sekä erottaa tarvittaessa jäseniä.
  2. Kaikilta ryhmän jäseniltä edellytetään ystävällistä ja kohteliasta käytöstä. Jokaisen jäsenen yksityisyyttä tulee kunnioittaa, eikä ryhmässä hyväksytä minkäänlaista kiusaamista tai vihapuhetta.
  3. Julkaise ensin myynti-ilmoitus. Päivitä sen jälkeen ilmoitukseen Aihe myytävän tuotteen mukaisesti (esim. Lastentarvikkeet) - se auttaa löytämään oikeita tuotteita. Kansioiden tekeminen on kielletty!
  4. Jos laitat useamman kuvan yhteen ilmoitukseen, laita yksi kuva ilmoitukseen ja muut kuvat kommentteihin.
  5. Kannattaa kertoa mahdollisimman rehellisesti tuotteen kunnosta ja selventää esim. tuotteen väri, jos kuva on epäselvä. Kannattaa myös kertoa, jos kyseessä on eläinkoti.
  6. Alueemme on aika laaja, joten mainitse ilmoituksessa, missä tuote sijaitsee (esim. Korso, Koivukylä, Leinelä, Nikinmäki, jne.) jolloin ostaja voi miettiä onko tuote hakuetäisyydellä.
  7. Kun haluat ostaa/varata tuotteen, ilmoita se selkeästi esim. ostan/av. Jos haluat jonoon, kommentoi "jono". Myyjä saa itse määritellä kauanko alustava varaus on voimassa ja kenelle hän myy tavaran.
  8. Kun tuote on myyty, myyjän tulee poistaa ilmoitus ryhmästä. Yli 3kk vanhat ilmoitukset voidaan poistaa ylläpidon toimesta ilman erillistä ilmoitusta. Tehdyt kansiot poistetaan ilman varoitusta.
  9. Mikäli ryhmän jäsen toistuvasti rikkoo ryhmän sääntöjä esim. ilmoittamalla ryhmässä muuta kuin lastenvaatteita tai -tarvikkeita, henkilö voidaan poistaa ryhmästä.
  10. Pidetään ryhmässä hyvä henki ja kierrätetään mahdollisimman paljon!
    Tervetuloa mukaan!

5. Toiminnan kehittäminen

MLL Korso-Koivukylä ottaa mielellään vastaan kaikenlaisia kehitysehdotuksia! Niitä voi julkaista ryhmän keskusteluosiossa tai lähettää yhdistykselle viestiä.